100%
mužů
Poměr pohlaví poslanců
100%
Vysokoškoláků
100%
Předchozí parl. zkušenost
50
let
Průměrný věk
41
let
Nejnižší věk
60
let
Nejvyšší věk

Rakouská říšská rada ve Vídni – Poslanecká sněmovna
(20. 5. 1867 — 21. 5. 1870 )

celkem 97 poslanců s mandáty

Místo narození poslancůMapa se aktualizace podle zvoleného nastavení filtru

Načítám...

Poslanci

Zavřít filtr
řadit dle Základní řazeníPodle příjmení (od A)Podle příjmení (od Z)Nejméně mandátůNejvíce mandátůOd nejmladšíchOd nejstarších

Zobrazuje se 97 z 97
poslanců

Poslanecky Slibi(Poslanecký mandát nevzniká volbou, ale složením poslaneckého slibu. Zároveň je často nemožné v historických pramenech údaje o poslaneckém slibu dohledat. Proto za začátek mandátu v této databázi považujeme datum příslušných voleb. Tento filtr ovšem umožňuje vybrat poslance, u nichž máme údaj o poslaneckém slibu k dispozici.)
Zastupitelské sboryi(Zastupitelským sborem se myslí parlament ale také jeho komora, pokud do ní probíhaly samostatné volby.)
Pohlaví
Kooptace
Funkce (4)
Poslanecké kluby (12)
Volební strany (8)
Výbory (66)
Vzděláníi(Údaje o vzdělání je v historických pramenech obtížné dohledat a jsou dostupné pouze u některých poslanců a poslankyň. Zejména pro období 19. století je obtížné je najít. Navíc se v průběhu dlouhého sledovaného období výrazně proměňovaly podoby vzdělání. Např. zatímco dříve bylo univerzitní vzdělání určeno jen velmi úzké elitě, na konci 20. století už bylo široce dostupné. Také proto je obtížné srovnávat dosažné stupně vzdělání v čase. Při vyhodnocování údajů o vzdělání je tyto skutečnosti třeba mít na paměti.)
Náboženské vyznání (6)i(V databázi pracujeme s těmi údaji o náboženském vyznání, které jsou dostupné v historických pramenech. Tyto údaje nijak neupravujeme ani jinak neinterpretujeme. Běžně mohou nastat situace, že u jednoho poslance či jedné poslankyně je údajů o náboženském vyznání více, protože během života svou denominaci změnili. Stejně tak jde o údaje, které mohou být zavádějící. Například když dotyčný či dotyčná sice uváděli příslušnost k určitému náboženství, ale jen z toho důvodu, že šlo v dané době o běžnou konvenci, byli např. pouze pokřtění, ve skutečnosti však žádné náboženství nepraktikovali. Na druhou stranu mnoho poslanců a poslankyň z různých důvodů své vyznání skrývalo a veřejně neuvádělo. Pravou povahu náboženského vyznání dnes není pro účely databáze možné zjistit. Údaje o náboženském vyznání nejsou žádným „objektivním“ historickým faktem ale informací, jíž je potřeba dále odpovědně interpretovat.)
Národnosti (6)i(V databázi pracujeme s těmi údaji o národnosti, které jsou dostupné v historických pramenech. Tyto údaje nijak neupravujeme ani jinak neinterpretujeme. Běžně mohou nastat situace, že u jednoho poslance či jedné poslankyně je údajů o národnosti více, protože se během života hlásili k různé národní identitě. Stejně tak jde o údaje, které mohou být zavádějící. Například dotyčný či dotyčná mohli patřit do více národních komunit zároveň (typicky Češi a Slováci ale i Češi a Němci) a svou deklarovanou národnost proměňovali podle konkrétního účelu. Údaje o národnosti nejsou žádným „objektivním“ historickým faktem ale informací, jíž je potřeba dále odpovědně interpretovat.)
Fotografiei(U všech poslanců a poslankyň byly dohledávány fotografie. U značné části však nalezeny nebyly. Filtr umožňuje zaměřit se pouze na ty, u nichž je alespoň jedna fotografie k dispozici. )
Druh mandátu (4)
Druh ukončení mandátu (6)
Předchozí parlamentní zkušenost
Počet mandátů
2
28
2
28
Věk na začátku mandátu
30
76
30
76
Věk na konci mandátu
32
79
32
79
Kurie (17)

O sněmovně

Rakouská říšská rada ve Vídni – Poslanecká sněmovna

Vážná politická krize 60. let kombinovaná s vojenskou porážkou v prusko-rakouské válce (1866) otevřela cestu k mimořádným řešením permanentní parlamentní (bojkot říšské rady) a ústavní krize první poloviny 60. let. Státní ministr Richard Belcredi na přelomu let 1866/67 přišel s myšlenkou svolání „mimořádné říšské rady“, kterou by ze svých plén obeslaly v lednu 1867 nově zvolené neuherské zemské sněmy. Mimořádná říšská rada měla projednat poměr rakouské části říše k Uhrám, s nimiž paralelně vrcholila tajná jednání o tzv. rakousko-uherském vyrovnání. Mimořádná říšská rada měla mít ovšem pouze „poradní funkci“ a s ohledem na tento fakt ji hodlali obeslat i Češi, kteří od roku 1863 „řádnou“ říšskou radu bojkotovali a neuznávali. Belcredi počítal, že federalisticky orientované sněmy povedou k utvoření federalistické většiny na mimořádné říšské radě. Němečtí liberální poslanci ovšem tuto právní konstrukci odmítli a spojence nalezli v ministru zahraničí a císařského domu Friedrichu F. Beustovi, který jménem panovníka vedl k úspěšnému konci jednání s Maďary o rakousko-uherském vyrovnání. Beust v mocenském konfliktu s Belcredim počátkem února 1867 prosadil změnu kurzu, tzn. svolání řádné říšské rady podle únorové ústavy. To se také stalo a 20. května 1867 se sešla řádná „ústavní“ říšská rada na „užším“ základě, zbavená navíc problematických benátských zástupců, neboť benátský problém se ztrátou Benátska ve válce 1866 vyřešil. Belcredi v únoru podal demisi a nová vláda okamžitě rozpustila před několika týdny zvolené zemské sněmy s federalistickou většinou (např. český a moravský) a vypsala do nich nové volby, jejichž průběh nyní zmanipulovala ve prospěch ústavověrných sil. V nové poslanecké sněmovně říšské rady se tak opětovně utvořila ústavověrná většina. V čele poslanecké sněmovny stanul zprvu vůdce moravských Němců Karl Giskra (1867), poté, co se stal ministrem, jej v čele sněmovny nahradil štýrský poslanec Moritz Kaiserfeld (1868–1870). Prvním viceprezidentem byl po celé období Franz Hopfen, dalšími viceprezidenty se stali Polák Florian Ziemiałkowski či hornorakouský Franz Gross. Nejdůležitějším legislativním úkolem se stalo přijetí rakousko-uherského vyrovnání a s tím nepřímo související přijetí nové tzv. prosincové ústavy. Základem se sice stala její únorová předchůdkyně, nicméně některá její ustanovení byla upravena. Logicky se např. přestalo rozlišovat mezi širší a užší říšskou radou, nově byl ale upraven i poměr vymezující kompetence mezi říšskou radou a zemskými sněmy ve prospěch centralizačních prvků.

V souvislosti s touto inovací ústavy říšská rada přijala některé klíčové zákony, které z rakouské části říše učinily klasickou konstituční monarchii. Jednalo se např. o přijetí zákona o odpovědnosti ministrů, o nezávislosti soudců, o zřízení Říšského soudu,  o všeobecných občanských právech a svobodách (včetně rovnoprávnosti národů), o svobodě spolčovací a shromažďovací atd.

Dalším důležitým legislativním dílem nesoucím silný rukopis německé liberální většiny byly tzv. májové zákony z roku 1868, které omezovaly postavení církve ve školství a v manželském právu a byly projevem tzv. „rakouského kulturkampfu“. Centralizační a proticírkevní legislativa německoliberální většiny a její vlády (tzv. občanské ministerstvo vedené Karlem Auerspergem) ovšem vyhrotilo napjaté vztahy s federalisticky a katolicky orientovanými německými poslanci ze sněmovní opozice. Říšskou radu tak začali bojkotovat i katolicky a konservativně orientovaní alpští Němci a vážně hrozilo, že se poslanecká sněmovna říšské rady stane neusnášeníschopnou (tj. kdyby počet poslanců klesl pod 100 přítomných).

Zobrazit data k
20. 5. 1867
21. 5. 1870