87%
mužů
Poměr pohlaví poslanců
30%
Vysokoškoláků
50%
Předchozí parl. zkušenost
42
let
Průměrný věk
23
let
Nejnižší věk
80
let
Nejvyšší věk

Národní shromáždění ČSSR
(30. 5. 1948 — 28. 11. 1954 )

celkem 388 poslanců s mandáty

Místo narození poslancůMapa se aktualizace podle zvoleného nastavení filtru

Načítám...

Poslanci

Zavřít filtr
řadit dle Základní řazeníPodle příjmení (od A)Podle příjmení (od Z)Nejméně mandátůNejvíce mandátůOd nejmladšíchOd nejstarších

Zobrazuje se 388 z 388
poslanců

Poslanecky Slibi(Poslanecký mandát nevzniká volbou, ale složením poslaneckého slibu. Zároveň je často nemožné v historických pramenech údaje o poslaneckém slibu dohledat. Proto za začátek mandátu v této databázi považujeme datum příslušných voleb. Tento filtr ovšem umožňuje vybrat poslance, u nichž máme údaj o poslaneckém slibu k dispozici.)
Zastupitelské sboryi(Zastupitelským sborem se myslí parlament ale také jeho komora, pokud do ní probíhaly samostatné volby.)
Pohlaví
Kooptace
Funkce (7)
Poslanecké kluby (9)
Volební strany (2)
Výbory (21)
Vzděláníi(Údaje o vzdělání je v historických pramenech obtížné dohledat a jsou dostupné pouze u některých poslanců a poslankyň. Zejména pro období 19. století je obtížné je najít. Navíc se v průběhu dlouhého sledovaného období výrazně proměňovaly podoby vzdělání. Např. zatímco dříve bylo univerzitní vzdělání určeno jen velmi úzké elitě, na konci 20. století už bylo široce dostupné. Také proto je obtížné srovnávat dosažné stupně vzdělání v čase. Při vyhodnocování údajů o vzdělání je tyto skutečnosti třeba mít na paměti.)
Náboženské vyznání (9)i(V databázi pracujeme s těmi údaji o náboženském vyznání, které jsou dostupné v historických pramenech. Tyto údaje nijak neupravujeme ani jinak neinterpretujeme. Běžně mohou nastat situace, že u jednoho poslance či jedné poslankyně je údajů o náboženském vyznání více, protože během života svou denominaci změnili. Stejně tak jde o údaje, které mohou být zavádějící. Například když dotyčný či dotyčná sice uváděli příslušnost k určitému náboženství, ale jen z toho důvodu, že šlo v dané době o běžnou konvenci, byli např. pouze pokřtění, ve skutečnosti však žádné náboženství nepraktikovali. Na druhou stranu mnoho poslanců a poslankyň z různých důvodů své vyznání skrývalo a veřejně neuvádělo. Pravou povahu náboženského vyznání dnes není pro účely databáze možné zjistit. Údaje o náboženském vyznání nejsou žádným „objektivním“ historickým faktem ale informací, jíž je potřeba dále odpovědně interpretovat.)
Národnosti (8)i(V databázi pracujeme s těmi údaji o národnosti, které jsou dostupné v historických pramenech. Tyto údaje nijak neupravujeme ani jinak neinterpretujeme. Běžně mohou nastat situace, že u jednoho poslance či jedné poslankyně je údajů o národnosti více, protože se během života hlásili k různé národní identitě. Stejně tak jde o údaje, které mohou být zavádějící. Například dotyčný či dotyčná mohli patřit do více národních komunit zároveň (typicky Češi a Slováci ale i Češi a Němci) a svou deklarovanou národnost proměňovali podle konkrétního účelu. Údaje o národnosti nejsou žádným „objektivním“ historickým faktem ale informací, jíž je potřeba dále odpovědně interpretovat.)
Fotografiei(U všech poslanců a poslankyň byly dohledávány fotografie. U značné části však nalezeny nebyly. Filtr umožňuje zaměřit se pouze na ty, u nichž je alespoň jedna fotografie k dispozici. )
Druh mandátu (3)
Druh ukončení mandátu (5)
Předchozí parlamentní zkušenost
Počet mandátů
1
12
1
12
Věk na začátku mandátu
23
80
23
80
Věk na konci mandátu
24
83
24
68

O sněmovně

Volby do Národního shromáždění se s ohledem na plánovaný konec volebního období Ústavodárného Národního shromáždění očekávaly na květen 1948 již před únorovou vládní krizí, zákon č. 75/1948 Sb., o volbách do Národního shromáždění, z 24. dubna 1948 však rozšiřoval překážky výkonu volebního práva. Pořadí na kandidátní listině schvalovalo předsednictvo ÚV KSČ, což bylo pro zvolení zásadní. Rozvržení poslanců na kandidátkách neodpovídalo např. rovnému zastoupení politických stran, ani výsledkům předchozích voleb či stranickému zastoupení ve společnosti, neboť přibližně 70% navrhovaných poslanců bylo z řad KSČ, stranická příslušnost přitom u kandidátů uvedena nebyla. Voliči ještě volili ve 28 volebních krajích, přičemž nezvolený kandidát se stal náhradníkem, který se v daném pořadí mohl ujmout uvolněného mandátu. V důsledku skutečnosti, že komunistická strana získala absolutní kontrolu nad procesem navrhování kandidátů, se formálně rozšířilo pasivní volební právo. Nově se například poslancem mohla stát osoba jiné než slovanské národnosti. Do voleb kandidovali také členové Československé sociální demokracie, kteří ještě stihli ustavit svůj poslanecký klub, avšak hned v červnu odhlasovali splynutí s KSČ. Od té doby až do roku 1990 byli kromě nestraníků voleni pouze členové šesti politických stran, mezi které se počítala také Komunistická strana Slovenska, jež byla územní organizací KSČ. Volební období bylo ústavním zákon č. 26/1954 Sb., o volbách do Národního shromáždění a o volbách do Slovenské národní rady prodlouženo, neboť volby byly vypsány až po šesti a půl letech. Počet schůzí postupně klesal. Zatímco v prvních dvou letech se sněmovna sešla 55krát, ve zbytku volebního období jen 30krát. Komunisté včetně 23 zvolených sociálních demokratů nakonec měli ve sněmovně absolutní většinu 79% hlasů, přičemž i kandidáti ostatních stran byli jejich politice zcela loajální.

Zobrazit data k
30. 5. 1948
28. 11. 1954